- Inici>
- Les experiències>
- La revista d'experiències>
- Màscares: Polaritats químiques múltiples
Màscares: Polaritats químiques múltiples
Reaccions químiques, Màscares, Polaritat
Professor / divulgador
Jordi Fornos Gómez
Centre educatiu
INS Salvador Espriu
Any de presentació a Ciència entre tots
2019
Llistat de material necessari
- Vena de guix.
- Tisores
- Safates per contenir aigua.
- Crema hidratant Nivea o vaselina.
- Tovalloles
- Pintures "témpera"
- Pinzells
- Material de decoració divers (paper de celofana, cendres, cola, paper de diari...).
Com ho fem?
Aquesta és una pràctica interdisciplinària (Química, Visual i Plàstica, Castellà i Anglès) de conclusió de trimestre. Prèviament s'ha fet la teoria i una pràctica setmanal sobre reaccions químiques: àcid/base, precipitació i redox. La finalitat és que els alumnes puguin, a través de diferents intel·ligències múltiples, plasmar en un objecte físic, una sèrie de coneixements abstractes, sobretot el de la polaritat (la qual és el motor i la raó de ser d'aquest tipus de reaccions). Un cop fetes les màscares, es treballen diferents aspectes a les altres assignatures.
El treball es realitza per parelles, els membres de la qual es fabricaran mútuament una màscara.
- Protegim la cara del membre al que se li fa la màscara amb la crema hidratant o la vaselina.
- Tallem tires, de diferent mida, de la vena de guix (algunes de més grans per les faccions generals i altres de més petites, pels racons de la fesomia).
- Remullem amb aigua cada tros de vena abans d'enganxar-lo a la cara.
- Fem, com a mínim, dues capes de vena arreu de la cara.
- Un cop sec el guix, anant amb compte, arrenquem la màscara de la cara i la deixem assecar.
- Decorem la màscara amb colors i materials diversos per representar la polaritat de les reaccions químiques (foc-cendres, colors àcids-colors bàsics, polaritat elèctrica positiva-negativa, etc.). També podem fer afegits, donant forma a paper de diari i embolicant-lo amb vena per enganxar-lo a la màscara. És important limitar els materials per centrar la concentració de l'alumne en els conceptes estudiats i per incentivar la creativitat i l'originalitat de cadascun.
- Un cop acabades les màscares, a la matèria de Llengua castellana es treballa l’expressió oral i els conceptes d’identitat, personalitat, dualitat i contrast a partir de reflexions dels propis alumnes sobre el procés creatiu de la seva màscara. Un cop feta aquesta reflexió i a partir de l’intercanvi d’idees escriuen un text: o bé un microrelat on la màscara és protagonista, o bé un text expositiu on expliquen el procés de creació. Aquestes dues opcions garanteixen que alumnes de tots nivells puguin participar al projecte.
- A la matèria de Llengua anglesa es relaciona l'activitat amb la lectura, a diferents nivells ("Frankenstein", "A Hounted House") i la celebració de Halloween.
- Finalment muntem una exposició als passadissos de l’institut, penjant les màscares juntament amb el material dissenyat pels propis alumnes a les altres assignatures.
Què observem?
- Diferents resultats sobre les màscares en funció de les interpretacions individuals i plurals de cada alumne.
Paraules clau
Reaccions químiques, Màscares, Polaritat
Grau de dificultat
Fàcil
Durada de l'experiència
4 sessions d'una hora. Si es fa amb col·laboració amb Visual i Plàstica, 2 hores per l'assignatura de química i 2 per Visual i Plàstica.
La podem reproduir utilitzant materials casolans/quotidians i no perillosos?
Sí