Màscares: Polaritats químiques múltiples

Reaccions químiques, Màscares, Polaritat

Any de presentació
Assignatura
Matemàtiques
Química
Tecnologia
Grau de dificultat
Materials casolans i no perillosos

Professor / divulgador 

Jordi Fornos Gómez

Centre educatiu

INS Salvador Espriu

Any de presentació a Ciència entre tots

2019

Llistat de material necessari

  • Vena de guix.
  • Tisores
  • Safates per contenir aigua.
  • Crema hidratant Nivea o vaselina.
  • Tovalloles
  • Pintures "témpera"
  • Pinzells
  • Material de decoració divers (paper de celofana, cendres, cola, paper de diari...).

Com ho fem?

Aquesta és una pràctica interdisciplinària (Química, Visual i Plàstica, Castellà i Anglès) de conclusió de trimestre. Prèviament s'ha fet la teoria i una pràctica setmanal sobre reaccions químiques: àcid/base, precipitació i redox. La finalitat és que els alumnes puguin, a través de diferents intel·ligències múltiples, plasmar en un objecte físic, una sèrie de coneixements abstractes, sobretot el de la polaritat (la qual és el motor i la raó de ser d'aquest tipus de reaccions). Un cop fetes les màscares, es treballen diferents aspectes a les altres assignatures.

El treball es realitza per parelles, els membres de la qual es fabricaran mútuament una màscara.

  1. Protegim la cara del membre al que se li fa la màscara amb la crema hidratant o la vaselina.
  2. Tallem tires, de diferent mida, de la vena de guix (algunes de més grans per les faccions generals i altres de més petites, pels racons de la fesomia).
  3. Remullem amb aigua cada tros de vena abans d'enganxar-lo a la cara.
  4. Fem, com a mínim, dues capes de vena arreu de la cara.
  5. Un cop sec el guix, anant amb compte, arrenquem la màscara de la cara i la deixem assecar.
  6. Decorem la màscara amb colors i materials diversos per representar la polaritat de les reaccions químiques (foc-cendres, colors àcids-colors bàsics, polaritat elèctrica positiva-negativa, etc.). També podem fer afegits, donant forma a paper de diari i embolicant-lo amb vena per enganxar-lo a la màscara. És important limitar els materials per centrar la concentració de l'alumne en els conceptes estudiats i per incentivar la creativitat i l'originalitat de cadascun.
  7. Un cop acabades les màscares, a la matèria de Llengua castellana es treballa l’expressió oral i els conceptes d’identitat, personalitat, dualitat i contrast a partir de reflexions dels propis alumnes sobre el procés creatiu de la seva màscara. Un cop feta aquesta reflexió i a partir de l’intercanvi d’idees escriuen un text: o bé un microrelat on la màscara és protagonista, o bé un text expositiu on expliquen el procés de creació. Aquestes dues opcions garanteixen que alumnes de tots nivells puguin participar al projecte.
  8. A la matèria de Llengua anglesa es relaciona l'activitat amb la lectura, a diferents nivells ("Frankenstein", "A Hounted House") i la celebració de Halloween.
  9. Finalment muntem una exposició als passadissos de l’institut, penjant les màscares juntament amb el material dissenyat pels propis alumnes a les altres assignatures.

Què observem?

  • Diferents resultats sobre les màscares en funció de les interpretacions individuals i plurals de cada alumne.

Paraules clau

Reaccions químiques, Màscares, Polaritat

Grau de dificultat

Fàcil

Durada de l'experiència

4 sessions d'una hora. Si es fa amb col·laboració amb Visual i Plàstica, 2 hores per l'assignatura de química i 2 per Visual i Plàstica.

La podem reproduir utilitzant materials casolans/quotidians i no perillosos?