L'octava de l'aigua

  • Any de presentació
    • 2025
  • Assignatura
    • Física
  • Física
    • Ones
  • Grau de dificultat
    • Normal
  • Materials casolans i no perillosos
    • Si

Docent 

Montse Dalmau Figueras

Centre educatiu

Institut La Sureda

Any de presentació a Ciència entre tots

2025

Llistat de material necessari

  • Ampolles de vidre o material (mínim 8 i poden ser de diferents volums)*
  • Aigua
  • Bastonet o cullera per colpejar les ampolles
  • Afinador o diapasó

Com ho fem?

1- Colpejar les ampolles buides i identificar les notes que produeixen fent un petit cop a l'ampolla. Es recomana picar a la part central de l'ampolla, evitant el coll o una zona amb imperfeccions del vidre.
2- Ordenar-les de més greu a més agut, i si s'identifica alguna nota anotar-la a l'ampolla.
3- Omplir les ampolles amb aigua, a poc a poc, per anar creant l'escala.

El procediment per fer l'escala afinada no és fàcil: es pot simplificar l'experiment fent una escala d'ampolles d'aigua de greus i aguts, sense importar les notes.

Què observem?

S’observa que la freqüència del so (Hz) depèn de la quantitat d’aigua a l’ampolla:
- Com més aigua hi ha (menys volum d’aire), més greu és el so.
- Com menys aigua hi ha (més volum d’aire), més agut és el so.
Les ones sonores es desplacen per l’aire en forma de vibracions.
L’experiment confirma que el volum d’aire dins l’ampolla determina la freqüència de vibració.
A mesura que augmentem el nivell d’aigua, i per tant disminueix la quantitat d’aire dins l’ampolla, la nota resultant és més greu.
Les ampolles de vidre actuen com a amplificadors del so produint un efecte de ressonància.

 

Paraules clau

Música, Ones, Ressonància

Grau de dificultat

Normal

Durada de l'experiència

15 minuts (si no cal afinar les notes), 45 minuts (afinant les notes).

La podem reproduir utilitzant materials casolans/quotidians i no perillosos?

Bibliografia o webs relacionades

Exploratorium Science. (s.d.). Resonance and sounds experiments. Films. https://www.exploratorium.edu

Vídeo

https://www.youtube.com/shorts/417_XDP3pZ4