Elements en perill d'extinció

Estructura atòmica i espectroscòpia

0
  • Any de presentació
    • 2022
  • Assignatura
    • Química
  • Química
    • Estructura atòmica i espectroscòpia
  • Grau de dificultat
    • Fàcil
  • Materials casolans i no perillosos
    • Si

Docent 

Mª Elena Ramos Lermo

Centre educatiu

INS Vallvera

Any de presentació a Ciència entre tots

2022

Llistat de material necessari

  • Madera DM (densitat mitjana): 16 Quadrats de 10x10cm ( o la mida que desitgem)
  •  Planisferi
  • Planxa de porexpan
  • Agulles de costura amb boleta
  •  Paper

Com ho fem?

Els objectius d’aquesta pràctica són:
- Conèixer més en profunditat alguns elements de la Taula Periòdica que estan “en perill d’extinció” i veure les problemàtiques de sostenibilitat associades a la seva producció i aplicacions.
- Treballar a l’aula aquests elements, fent que els alumnes facin recerca i elaborin un pòster i d’altres documents amb la informació obtinguda.
- Construir un joc tipus memory que permeti transmetre els coneixements sobre sostenibilitat de certs elements escollits
- Construir un planisferi on indicar els llocs on es troben aquells elements.

Els passos que seguirem seran:

1) Fer recerca a l’aula per grups dels elements escollits. Hem treballat 6 elements: l’Indi, l’heli, el liti, el wolframi, el tàntal i la plata
2) Amb la informació aconseguida cada grup ha elaborat un pòster digital d’aquell element, que posteriorment han imprès.
3) De cada element s’han preparat 3 peces del memory (totes amb el seu símbol i nombre atòmic): Una peça inclou fotos de l’element en el seu estat natural, la segona inclou la data i els descobridors d’aquell element i la tercera peça inclou fotos de les aplicacions i els països on es troba l’element). Les fitxes s’imprimeixen, plastifiquen i enganxen a sobre els quadrats de fusta DM.
4) Imprimim un planisferi, l’enganxem a sobre una planxa de porexpan i preparem unes agulles amb etiquetes dels elements.
5) El joc es juga com un memory a tres peces però abans de quedar-te les peces cal que el jugador miri la informació i comenti el que sap d’aquell element. Les persones que guien el joc, aporten la informació rellevant que pugui faltar. També es pot fer que el jugador localitzi el país on es troben les reserves naturals d’aquell element.

Què observem?

- És una manera més lúdica de treballar els continguts i els mateixos alumnes s’impliquen en aprofundir els coneixements sobre els elements treballats.
- Observem que la producció i algunes aplicacions tecnològiques de certs elements són la causa de certs problemes socials i de sostenibilitat i que cal que repensem com utilitzem i com recuperem alguns d’aquests elements per reduir l’impacte en el nostre planeta.

Paraules clau

Sostenibilitat, elements, extinció, reciclar.

Grau de dificultat

Fàcil

Durada de l'experiència

30 minuts

La podem reproduir fent servir materials casolans/quotidians i no perillosos?

Bibliografia o webs relacionades