- Inici>
- Les experiències>
- La revista d'experiències>
- Biodiver-Play!
Biodiver-Play!
Taxonomia, biologia, ecologia, distribució geogràfica, espècies invasores, caràcter invasor, espècies autòctones
-
Any de presentació
- 2024
-
Assignatura
- Biologia
-
Biologia
- Ecologia
-
Grau de dificultat
- Normal
-
Materials casolans i no perillosos
- Si
Docent
Natàlia Comalada
Centre educatiu
INS Sa Palomera
Any de presentació a Ciència entre tots
2024
Llistat de material necessari
- cartolines (de diferents mides i colors)
- plastificadora
- rotuladors i altres estris per escriure en diferents colors
- pistola de silicona
- vetes adherent (tipus Velcro)
- ordinadors
- plataforma digital (Drive, altres) per a compartir els treballs i treballar col·laborativament
- mòbil o càmera per a fer fotos
Com ho fem?
Per al desenvolupament de l'activitat és necessari que l'alumnat treballi col·laborativament, en grups, al llarg de les diferents fases que presenta el projecte:
- Fase inicial: s'exploren les idees prèvies que té l'alumnat sobre les espècies invasores presents a la Península Ibèrica i, en concret, a Catalunya.
Cada grup (de dos o tres persones) decideix sobre quina espècie versarà la seva cerca.
- Fase de desenvolupament de nous sabers o continguts: es fa una cerca (durant les següents sessions), i per grups, sobre l'espècie que han triat estudiar (taxonomia, biologia, ecologia, distribució geogràfica, caràcter invasor i si desplaça i/o compateix amb espècies autòctones).
- Fase d'estructuració i anàlisi: l'alumnat elabora una infografia que recull la informació detallada en l'anterior fase; i ho plasma en format digital.
- Fase d'aplicació/transferència: l'alumnat dissenya un joc a través de la transferència dels seus coneixements. S'elabora el Joc 1 - Mapa; i el Joc 2 - Piràmide taxonòmica.
A partir de codis QR es pot consultar, a les infografies, els materials que recullen aquesta feina i els seus resultats.
Què observem?
La proposta didàctica plantejada té un caràcter transversal, ja que integra continguts del currículum de batxillerat i, alhora, d'altres ciències afins, com ara les ciències socials (quan treballen la distribució geogràfica de les espècies, o les espècies característiques d'un territori o les autòctones).
A més, la proposta es fonamenta en dos dels components transversals de les competències clau del batxillerat: l' aplicació integrada de coneixements en la resolució de problemes i la gestió i comunicació de la informació.
Paraules clau
taxonomia, biologia, ecologia, distribució geogràfica, espècies invasores, caràcter invasor, espècies autòctones
Grau de dificultat
Normal
Durada de l'experiència
20 hores
La podem reproduir utilitzant materials casolans/quotidians i no perillosos?
Sí
Bibliografia o webs relacionades