A Tree of Genetic Traits

Arbre genètic, Caràcters hereditaris, Genètica

0

Professor / divulgador 

Elisabet MacCragh

Centre educatiu

INS Montilivi

Any de presentació a Ciència entre tots

2019

Llistat de material necessari

  • Tires indicadores o papers indicadors amb PTC (feniltiocarbamida), que es detecta amb el gust.
  • Tires de paper iguals que les anteriors però sense PTC (tires control).
  • Làmina de material goma-eva de color marró.
  • Cartolines de color verd.
  • Estructura o base per enganxar l'arbre.
  • Cola per enganxar.
  • Cinta adhesiva.
  • Fulls explicatius dels caràcters amb imatges.
  • Tisores
  • Ordinador i impressora per imprimir les fulles amb la informació.

Com ho fem?

Els trets que estudiarem són caràcters observables que passen de pares a fills. Els escollits són:

- Detecció del PTC (gust amarg que es nota amb un test mitjançant un paper indicador impregnat amb feniltiocarbamida).

- Els lòbuls de les orelles, que poden estar units o lliures als laterals del rostre.

- Enrotllar o no la llengua.

Tot i que la combinació d'aquests caràcters ens fan únics, els podem compartir amb altres persones i alguns d’ells, són més comuns dins la població.

  1. Dissenyen i tallem amb goma-eva un tronc de dimensions considerables (aproximadament, d'1 m o 1,20 m).
  2. Fixem el tronc sobre l'estructura o base, d'aquesta manera el podrem posar en posició vertical, amb l'ajuda d'una paret, per exemple. Cada branca assenyalarà la presència i l'absència de cadascun dels caràcters, de manera que es seguirà un petit circuit o camí (classificació dicotòmica).
  3. Imprimim les fulles amb els caràcters a estudiar. Podem imprimir fulles d'un color pels nois i d'un altre color per les noies. Imprimim varies còpies, les tallem i ja les tenim preparades per fer els tests.
  4. Dissenyem unes fitxes explicatives sobre aquests caràcters, que ens descriuen com s'ha de comprovar si els tenim o no. Ens ajudem amb imatges perquè siguin ràpidament identificables i intel·ligibles.
  5. Marquem, a les fulles, els resultats obtinguts de les 3 observacions i col·loquem cada fulla a la branca adequada, amb cinta adhesiva. Així, de totes les persones que participen a l’experiència podrem extreure la freqüència en la que es repeteix aquesta combinació dels 3 caràcters.

Com ajudarem a detectar aquests caràcters?

 

  1. Primer ensenyarem, amb les fitxes, com es pot enrotllar la llengua (o ho podem ensenyar nosaltres, si tenim el caràcter) i els estudiants ho hauran de provar.
  2. Farem el mateix amb el caràcter del lòbul de l'orella, per veure si està lliure o unit. Només ho haurem de comprovar.
  3. Sobre la detecció del PTC, primer donarem un paper que hauran de posar-se’l a la boca, en contacte amb la llengua, i esperar uns segons. El primer paper serà el el control i no s'haurà de notar res. I després procedirem a donar el paper amb PTC.

 

Aquesta activitat es pot fer en castellà o anglès, els material que proporcionem estan disponible en els dos idiomes. En el nostre cas, es va escollir l’anglès.

 

Què observem?

  • Observem amb quina freqüència es manifesta el caràcter de poder enrotllar la llengua.
  • El mateix observarem amb el caràcter del lòbul unit o lliure.
  • Per últim, pel que fa al test del PTC, les persones que el detectin han de notar un gust bastant amarg i desagradable. Cal tenir en compte que podem observar diferents graus; hi ha gent que el detecta de seguida i amb intensitat i d'altres que els costa més i ho noten més dèbilment.
  • Segons els trets da cada persona estudiada, anirem construint el nostre arbre amb les fulles, que ens indicaran quines combinacions són les més comunes de la població d'estudi i podrem concloure quins gens són els més freqüents.

Paraules clau

Arbre genètic, Caràcters hereditaris, Genètica

Grau de dificultat

Normal

Durada de l'experiència

30 minuts

La podem reproduir utilitzant materials casolans/quotidians i no perillosos?

Bibliografia o webs relacionades

Aquesta pràctica és una adaptació de: “A Tree of Genetic Traits”, que podem trobar a LEARNS GENETIC a accessible a http://learn.genetics.utah.edu